Een ‘zondagskind’ noemt mijn omgeving mij. ‘Bij jou gaat altijd alles goed. Om jou hoef ik mij geen zorgen te maken. Jij haalt je examen toch wel. Jij doet alles fluitend en loopt goed af. Alles wat jij aanpakt verandert in goud. Iedereen is blij met jou. Bij jou gaat alles vanzelf. Jij weet niet wat een crisis is’. Herken je dit? Lekker eenzaam kan je je dan voelen. En helemaal in combinatie met de crisis waar je met jouw bedrijf midden in zit, helpt dat niet.

Zo kom ik blijkbaar over en ja het zal ook wel zo zijn. Maar niets komt vanzelf! Want ook al haal ik inderdaad examens en verandert wat ik aanpak in goud, daar werk ik keihard voor op mijn eigen manier. Ook klim ik uit crisisperiodes op mijn eigen manier. En die manier is blijkbaar de manier waarom anderen zo reageren. Dit is blijkbaar de manier waardoor ik tegenslagen verander in kansen. En meerdere ondernemers kennen deze manier. Maar wat is dan die manier van werken? Wat doen ondernemers in crisis waardoor zij winnen?

Eerst even wat anders. Speciaal voor jou een cadeau: gratis 10 tips hoe je financiële problemen oplost en faillissement voorkomt.

#1 Positief denken: creatieve reactie op tegenslagen

Wat er ook gebeurt, het glas is half vol. Dus als er een tegenslag is dan is de ondernemer in crisis in staat het zo te gebruiken dat het helpt om een doel te halen. Deze ondernemers zien een crisis als iets wat absoluut niet fijn is, maar ook als leerschool. Zo’n periode is niet voor niets, vinden zij. En daarom grijpen ze een crisis met beide handen aan om te leren, leren en nog eens leren.

Ze willen zich altijd blijven ontwikkelen, altijd blijven leren, altijd blijven verbeteren. Leren doen zij ook door met regelmaat stil te staan en te analyseren of ze nog wel op koers liggen. Net als Tiger Woods die dit als volgt vertaalt “het mooie van golf is, is dat je altijd een doel hebt, een plan hebt hoe dit doel te bereiken en dat je je altijd wilt verbeteren. Daarom is een partijtje golf nooit hetzelfde en uitdagend”

#2 Ondernemers met visie, strategie & doel

Deze groep ondernemers zorgt dat ze altijd scherp hebben waarom hun bedrijf bestaat. Als hun visie, strategie en/of doel even niet meer helder is, wat in een crisis het geval is, zorgen zij er als een speer voor dat dit helder wordt. Ook zorgen ze voor een concreet doel. Wat iedereen begrijpt en waar geen vragen over zijn. Over het algemeen visualiseren zij dit. Eigenlijk doen ze niets zonder doel. Hiermee hebben ze focus. En met deze focus laten zij zich niet snel afleiden. Heel bewust zeggen zij “nee” als iets te veel wordt of niet past in hun overzicht. En heel bewust kijken ze naar welk risico hun doel het meest bedreigd en pakken dit risico aan.

#3 Risico’s nemen en scannen

Deze ondernemers begrijpen de kracht van risicomanagement. En kansenmanagement. Met grote regelmaat scannen deze ondernemers hun risico’s en kansen. Niet alleen tijdens ‘zwaar weer’ maar ook in rustige tijden. Opvallend is dat zij tegelijkertijd ook risico’s durven te nemen. Ze hebben lef en drive om te overleven. Ze zorgen ervoor dat ze weten welke risico’s ze het meest serieus moeten nemen. En aan welke risico’s ze geen aandacht hoeven te besteden. Hiermee creëren ze focus. Focus op de belangrijkste risico’s en kansen. Deze ondernemers winnen van de crisis door slim en snel gebruik te maken van risicomanagement. Niet alleen hebben ze in beeld ‘waar ze wakker van liggen’ en beheersen ze die angst. Maar tegelijkertijd borrelen allerlei innovatieve ideeën op. Die soms meteen uitgevoerd worden.

#4 Winnaars hebben een plan

Om uit de crisis te komen. Om hun droom te verwezenlijken. Dit plan baseren zij op hun overzicht. Ze hebben een visie op het geheel en zien samenhang der dingen. Niet alleen van hun eigen bedrijf maar ook van hun omgeving. Helemaal omdat ze risicomanagement als basis gebruiken. Omdat zij dit overzicht altijd hebben, zijn zij daarmee hun omgeving meestal een stap voor en winnen ze daar een slag. Daarom zien en benutten zij ook overal kansen.

#5 Stoer, anders en focus

Ze ondernemen actie. Gaan aan de slag. Zijn niet bang te starten en durven risico’s te nemen. Ze durven te kiezen. Waardoor ze gericht en met focus hun slag slaan. Ook durven ze anders te zijn dan anderen. Ze durven het niet alleen, ze genieten daarvan. Ze willen juist anders zijn dan anderen. Ondernemers die winnen van de crisis durven juist op zo’ n moment innovatief te veranderen. Ondernemers die niet winnen, denken veel. De mooiste plannen worden uitgewerkt. Helaas blijft het dan daarbij.

#6 Change management

Winnaars van de crisis reageren snel op veranderingen. Zoals Hans Breukhoven het in zijn boek ‘Free! De opkomst en ondergang van een eigenwijs bedrijf’ stelt: ‘Uitstel is de natuurlijke moordenaar van mogelijkheden’.

#7 Opgeven? Nooit! Het is hun kindje.

Als ze zich ergens voor inzetten en hier volledig achter staan, zijn ze niet meer te houden. Ze werken keihard. Net zolang tot dat gelukt is wat ze voor ogen hebben. Want het bedrijf is hun eigen kindje. En niemand dat dat van hen afpakt. Deze drive kan ook doorslaan in teveel en te lang doorwerken met als gevolg te weinig ontspanning.

#8 Wie ben ik, wat kan ik en wie ken ik?

Ze hebben een prima communicatie. Ze zijn in staat om op alle niveaus in en de buiten hun bedrijf te communiceren. Ze begrijpen wat verbinden is en snappen wat anderen motiveert. Hierdoor hebben ze haarscherp door met wie ze zich moeten laten omringen om succesvol te zijn. En om energie te krijgen. Ook hebben zij een scherp beeld van hun netwerk. En maken daar slim en optimaal gebruik van.

#9 Moeite met “Help!”

Maar ook deze winnaars raken wel eens in de knel. Zien het overzicht even niet meer waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. Ook zij maken moeilijke tijden door. Ook zij raken tijdelijk bedrijfsblind. Helaas reageert de omgeving dan “het komt wel weer goed met jou, zoals altijd” of “jij hebt zo’n makkelijk leven, nu heb jij ook een keer iets” of “het komt allemaal wel goed, heb geduld” of “anderen hebben pas problemen, jij niet”. En juist op dit moment hebben deze ondernemers heel hard hulp nodig. Hulp die ze niet krijgen van hun vertrouwde omgeving omdat deze hen onvoldoende begrijpt. En hulp vragen is al zo moeilijk voor deze groep ondernemers. Toch weten zij goed hun weg te vinden naar iemand die hen tijdelijk helpt. Bijvoorbeeld met wat o zo belangrijk voor hen is: het scherp krijgen van de risico’s en kansen. Een zogenaamde adviseur crisismanagement: die hen helpt met het uitvoeren van risicomanagement en zorgt dat er snel een plan ligt met stappen om de crisis te overleven. Het ‘survival plan’.

The ebook store helpt

Herken jij je hierin en heb jij ook behoefte aan meer informatie over hoe je wint van de crisis? Hoe je financiële problemen oplost en faillissement voorkomt? Hoe je snel komt tot jouw survival plan? Speciaal voor dit thema heb ik een betaalbare ebook store opgezet. Het ebook ‘Winnen van de crisis’ is dan misschien iets voor jou.